![](/blueprint/servlet/resource/image/28784/buehne_text/820/460/b8d66d4e5ef3c86d2fe13731ba55e486/OC/video-preloader-image.gif)
![](/blueprint/servlet/resource/image/28784/buehne_text/820/460/b8d66d4e5ef3c86d2fe13731ba55e486/OC/video-preloader-image.gif)
TERRA TRAC na sklízecí řezačce JAGUAR.
![](/blueprint/servlet/resource/image/2175424/inline_l_m/820/360/1dedc3cca91c20ad7ed3bf0f8c186410/vG/301221.jpg)
Kromě známých výhod pásového pojezdového ústrojí TERRA TRAC, pokud jde o ochranu půdy a trakci, je CLAAS prvním výrobcem sklízecích řezaček, který představil optimální řešení, které je ze závodu integrováno pro ochranu půdy a travního drnu: nově vyvinutý JAGUAR TERRA TRAC s ochranou souvratí. Stroj přichází s inovací: tzv. ochrana souvratí redukuje styčnou plochu pásů na souvrati a chrání tak travní drn. JAGUAR TERRA TRAC v současné době prochází rozsáhlými zkouškami v terénu. Se zavedením bude poprvé možné těžit z výhod pásového pojezdového ústrojí na sklízecí řezačce ve všech oblastech po celý rok:
- Celoroční provoz bez přestavování umožňuje vysoké vytížení
- Ochrana souvratí díky automatickému zmenšení styčné plochy pásů při jízdě v zatáčkách nebo při otáčení (méně smyků)
- Rychlejší přestavění v rámci přepravní šířky 3 m (pás o šířce 635 mm) s rychlostí až 40 km/h
- Bezpečnost provozu za obtížných podmínek s vysokou trakcí a úzkým počtem stop
- Dlouhá životnost nového pásového podvozku s větším počtem figur dezénu
![](/blueprint/servlet/resource/image/2175428/inline_l_m/820/360/2ebff751e9b02ebbfc9d04f472c0e8a2/pW/301227.jpg)
Díky nízkému počtu stop lepší dostupnost pro odvozovou linku
![](/blueprint/servlet/resource/image/2175422/inline_l_m/820/360/685695f823aa97b6dfc2f391dbdff281/ZY/301216.jpg)
Ochrana souvratí: automatické zkrácení styčné plochy pásů při jízdě do zatáčky díky vychýlení vodícího kola
![](/blueprint/servlet/resource/image/2175420/inline_l_l/820/460/4aabd1e1252ba9689968597d0f5c53f1/op/301199.jpg)
Dobrá dostupnost: demontáž drtiče zrna je možná do strany přes podvozek
![](/blueprint/servlet/resource/image/2175436/inline_l_l/820/460/893987f1dc6d98861d11278e8feae116/Qt/341430.jpg)
S pásy o šířce 635 mm má JAGUAR vnější šířku 2,99 m
![](/blueprint/servlet/resource/image/2175426/inline_m_s/400/225/91c0235d76190c881676c7157b9ba690/oW/301224.jpg)
JAGUAR TERRA TRAC v prvním testu.
Výzkumy vysoké školy Kiel obsahují pozitivní účinky ochrany půdy, zejména na souvrati. JAGUAR vybavený pásovým podvozkem TERRA TRAC umožňuje při jízdě vpřed významně nižší utužení půdy ve strovnání s kolovým strojem s předními pneumatikami 800/70 R 38, případně zadními pneumatikami 620/70 R 30.
Na souvratích byly také provedeny studie zhutnění. Předpokládalo se, že tlak na půdu pásového stroje s režimem souvrati se zvyšuje v důsledku zmenšení kontaktní plochy. Výsledky jsou jasné už u pásového podvozku o šířce 635 mm: Přes aktivní souvraťový režim odpovídá zatížení tlaku na půdu přibližně hodnotám kolového stroje.
Nejen zhutnění půdy bylo analyzováno. Bylo také zkoumáno poškození trávního drnu a následný růst. Za tímto účelem bylo provedeno hodnocení bonity půdy, hloubky kolejí a poškození travního drnu. Výsledek: JAGUAR TERRA TRAC s ochranou na souvrati při otáčení dosahuje redkuci styčné plochy pásů a úzkých pneumatik zadních kol skoro tak dobrých hodnot jako kolový stroj a tím šetří travní porost.
Ochrana souvratí společně s mnoha dalšími výhodami konceptu podvozku, jako je ochrana půdy, zvýšená trakce a přepravní šířka pod 3 m (pásový podvozek 635 mm), byly ve studiích přesvědčivé a vedly k zlepšenému výsledku ve srovnání s běžným kolovým strojem.
- Výsledky měření tlaku na půdu tří variant
Kolový stroj při jízdě vpřed, TERRA TRAC stroje při jízdě vpřed a do zatáčky.
Zdroj: Odborná vysoká škola Kiel, Prof. Reckleben (2017)
- Měření tlaku na půdu.
TERRA TRAC bez ochrany souvrati
TERRA TRAC s ochranou souvrati
Kolový stroj
Podvozek TERRA TRAC zaručuje výrazně nižší tlak na půdu než kolový stroj, také v režimu souvrati.
Zdroj: Odborná vysoká škola Kiel, Prof. Reckleben (2017)